Strona główna
Previous Next
  • 1
  • 2
"Piękna nasza Polska cała" jest mottem naszej działalności. Koło turystyczne UTW przy UTP rozpoczęło swoją działalność w roku akademickim 2013/2014. Działa na podstawie: 1. "Regulaminu wycieczek krajowych i zagranicznych" 2.... Czytaj...
Klub brydżowy zawiązał się na początku roku akademickiego 2013/2014. Spotkania brydżystów odbywają się regularnie, dają uczestnikom dużo radości oraz satysfakcji. Ewentualnych chętnych do klubu brydżowego serdecznie zapraszamy. Telefon kontaktowy: 607... Czytaj...
Zespół „Taneczny Krąg” powstał w marcu 2012 roku. Członkami zespołu jest 13 słuchaczek Uniwersytetu Trzeciego Wieku przy UTP. Reprezentujemy znany od lat 80 na całym świecie ruch „taniec w kręgu”,... Czytaj...
Organizowane i prowadzone krajoznawcze rajdy piesze po Bydgoszczy dostarczają nam uczestnikom tych rajdów dużo wiadomości i wrażeń estetycznych dostarczających piękna ziemi bydgoskiej. Jednocześnie wyzwalają w nas aktywność fizyczną korzystnie wpływają... Czytaj...
Dbamy o swoją sprawność ruchową i tężyzną fizyczną uczestnicząc w zajęciach z gimnastyki usprawniającej. Czytaj...
Uczymy się lub odświeżamy znajomość języków obcych, biorąc udział w lektoratach języka angielskiego. Czytaj...

24 czerwca 2021 roku, o godz. 12.00, grupa 15 słuchaczy UTW rozpoczęła zwiedzanie Młynów Rothera.

Wspaniałym przewodnikiem, który zaznajomił nas z historią tego budynku oraz tożsamością tej części miasta był Pan Mateusz Sewastanik.

Zwiedzanie jest bezpłatne. Trwało 45 minut. W budynku nie ma jeszcze wystaw i eksponatów.

A jaka jest historia?

Otóż Młyny Rothera to kompleks, który pierwotnie należał do Królestwa Prus (Bydgoszcz była pod zaborem pruskim), ponieważ minister Christian von Rother zainicjował budowę nowoczesnego młyna. Jak podkreślił pan przewodnik, to tłumaczy zwyczajową nazwę obiektu.

Historia młynów Rohera sięga I połowy XIX wieku. „W początkach tego wieku dzięki tranzytowej roli Kanału Bydgoskiego, Brdy i Wisły oraz otwarciu handlu z zachodem, Bydgoszcz stała się ośrodkiem handlu zbożem i drewnem. Obrót zbożem spowodował powstanie nowych branż, powstawały młyny i piekarnie”.

Młyny Rothera usytuowane są w środkowej części Wyspy Młyńskiej w Bydgoszczy, bezpośrednio sąsiadując z nurtem rzeki. Od północy otacza ją Brda, a od zachodu Kanał Zbożowy.

Młyn Rothera złożony jest z trzech brył: budynku głównego oraz skrzydeł zachodniego i wschodniego (spichlerz zbożowy i spichlerz mączny).

Mielenie zboża odbywało się w głównej części młyna za pomocą wielkich kół napędzanych energią wodną. Byliśmy zszokowani wiadomością pana przewodnika, który podał nam liczbę zatrudnionych osób. Było ich 11-stu.

Wnętrza Młynów Rothera są imponujące, odmienione. Widok w środku robi wrażenie. Młyny te odkryły swoje tajemnice.

Wspólnie z przewodnikiem panem Mateuszem mogliśmy zobaczyć, jak wyglądają zrewitalizowane wnętrza, które staną się Parkiem Kultury – nową turystyczną perłą Bydgoszczy. Rzeczywiście wyglądają jak nowe. Nie będę opisywała całej historii dziejów Młynów Rothera, z którą zapoznał nas przewodnik. Swoje funkcje budynki utraciły w latach 90 XX wieku, kiedy przeszły w ręce prywatne. Miał tutaj być hotel.

Miasto Bydgoszcz odkupiło Młyny Rothera w 2013 roku i przystąpiło do realizacji planu mającego na celu przywrócenie im dawnego blasku. Bo przecież spacerując po Wyspie Młyńskiej widzieliśmy, że była to już prawie ruina budowlana. A teraz świeci pełnym blaskiem. Zachowano naturalny układ pięter, które mają niewielką wysokość, a także pozostawiono drewniane elementy konstrukcyjne, które tworzą wewnątrz naturalne podziały.

To pozwoliło nam zwiedzającym – odwiedzającym poczuć atmosferę przestrzeni i ducha czasu.

Na 2021 rok planowane jest rozpoczęcie drugiego etapu inwestycji. Pan przewodnik zwracał uwagę na to, co w Młynach będzie znajdowało się, co zobaczymy w tym niezwykłym, wielkim obiekcie po tylu latach zamknięcia. Wszystkie prace nad wyposażeniem i budową wystaw w Spichrzu Zbożowym, Młynie Rothera i Spichrzu Mącznym mają zakończyć się do połowy 2023 roku. Są to pięciokondygnacyjne budynki.

Na ostatniej kondygnacji mieści się niewielki taras widokowy, który okazał się dla nas wielką atrakcją. Z zachwytem podziwialiśmy piękne widoki naszego miasta Bydgoszczy.

Ten taras widokowy znajduje się około 17 metrów wyżej niż poziom podłogi na parterze. Między kondygnacjami przemieszczaliśmy się schodami.

Na koniec każdy uczestnik wycieczki otrzymał 2 widokówki przedstawiające Młyny Rothera oraz słoik z mąką do zrobienia zakwasu, można upiec na nim pyszny domowy chleb. „Z tej mąki będzie chleb” – podany przepis na zakwas.

Podziękowaliśmy przewodnikowi Panu Mateuszowi Sewastanikowi za tak piękne zapoznanie nas z historią i całym obiektem Młynów Rothera. Dziękujemy! Wspaniała lekcja!

Następnie udaliśmy się do Restauracji „Maestra”, która mieści się w gmachu Opery „Nova”, na kawę i lody.

Humory nam dopisywały! Wspaniała wycieczka!